Digitalisera återförsäljares processer – Pär Johansson

Poddavsnitt

#6

Affärsutveckling med Thomas Wisten

I det här avsnittet får vi lära känna Hestra Markis – ett företag med lång historia – och följa deras digitalisering. Hur kan ett företag som säljer genom traditionella återförsäljare förbättra och utveckla de delar av kundresan som man inte har direkt kontroll över?

Hestra Markis tillverkar invändiga och utvändiga solskydd. De har ett väl utbyggt återförsäljarnätverk som har den huvudsakliga kontakten med de som i slutänden köper produkterna. Många återförsäljare är små företag, inte sällan bara en eller två anställda, och därför är deras möjligheter att utveckla digitala processer ofta begränsade.

Hestra Markis har därför utvecklat ett CRM-system som deras återförsäljare kan använda i sitt säljarbete. De kan skapa offerter och sedan enkelt omvandla dem till ordrar, hålla koll på mått och kunduppgifter, och även få hjälp med en del automatiserade påminnelser och så vidare. Ordern skickas automatiskt in i Hestra Markis affärssystem, och fakturan till kunden skapas också automatiskt. Kunderna kan också göra ändringar innan de godkänner beställningen, exempelvis om de vill ha en annan väv för sin markis.

Företaget har också genomfört ett generationsskifte, och vi får en inblick i hur det har gått till.

Innehållsförteckning:

00:50 Introduktion om företaget
04:58 Kundernas behov
07:21 Lokala återförsäljare
08:42 Hur Hestra Markis kan stödja återförsäljarna
13:20 Produktion och hantering av informationsflödet
17:02 Leverans och montering
18:19 Merförsäljning och kundrelationer
20:20 Varumärke och lojalitet
23:43 Kundprofiler och historik
28:21 Testa Augmented Reality
31:40 Generationsskifte och förändringsledning

Gäst: Pär Johansson

vd på Hestra Markis AB
LinkedIn

Hestra Markis hemsida